dog-1340327_640

Figyelem, figyelem!
Vigyázat, multitasking!

Hol a figyelem?

Miért olyan nehéz a mai világban figyelni valamire, odafigyelni egymásra?
Miért olyan nehéz sokszor emlékezni a hallottakra?
Miért érezzük feszültnek magunkat?

Multitasking-nak hívjuk, amikor megosztjuk a figyelmünket. Egyszerre próbálunk több dolgot csinálni úgy, hogy mindenre csak egy kis időt szánunk és megszakítjuk egy másik feladat kedvéért, majd vissza-visszatérünk folytatni mindegyik feladatot. Így látszólag minden egyszerre halad, de vajon tartósan képes erre az ember?

Úgy érezzük, hogy a multitasking tulajdonság ránk is vonatkozik, nemcsak a számítógépre. A gép nem fárad, de az ember energiái végesek. Az eredmény sok esetben: kimerültség, függés.

„on-off világ” melyben élünkoffice-620823_640

“A digitális világ eldobható világ.” – írja Dr. Gyarmathy Éva, korunk neves pszichológusa.

A szakértő 2013-ban megjelent cikke* segít rámutatni arra, hogy milyen nehézségekkel küzd a mai kor embere, köztük olvasható, hogy az emlékezőtehetség óriási sebességgel romlik, a hosszú távú memória helyett, a rövid távú vette át a szerepet.

Továbbá, hogy “a hagyományos írás-olvasás-számolás helyett az agyi irányfunkciókat és az elemző-logikai-sorba rendező információfeldolgozást fejlesztik a gyerekekben”.

A következőt nagyon szeretném kiemelni a cikkből: a teljesítmény felkészülés, képességek, készségek nélkül is könnyen elérhető.

Vagyis érezheti úgy is egy diák, hogy nincs szüksége a tudásra, hiszen egy „kattintás” az interneten és eléri azt, amit szeretne. Azonnal választ kap a kérdésére, nincs utánanézés, ellenőrzés, egy pillanat és kedvenc zenéjét is eléri.

De vajon tartható-e ez így? Pótol-e mindent a „kattintás”? Mennyiben hátráltatja a tanulást?

(folytatjuk…)

 

*Magyar Tudomány, 2013/9 szám: Diszlexia, a tanulás/tanítás és a tudományok a digitális kultúrában – egy tranziens korszak dilemmái